Helgsamanfattning

Nu är EM-fotbollen slut för den här gången, Spanien blev tillslut mästare och efter att ha beskådat finalen måste jag säga att det var en öppen och rolig match där Spanien vann rättvist, det trots att tyskarna hade några heta chanser på slutet.

En liten kommentar till mina tips, jag hade trots alla fel tippat att det laget som vann semifinalen mellan Spanien och Ryssland skulle vinna EM och det blev ju faktiskt så (även om jag trodde att ryssarna skulle vinna den!).

Nu till något helt annat .

I lördags var det majstångsresning i Fulåberg, det kom ganska många dit och det gick smärtfritt att få upp den!(bilder kommer senare)

Efter "resningen" blev det sedvanligt kaffe i ladan, lite senare på kvällen startades grillen och fäbolaget bjöd på korv, därefter grillade var och en sin köttbit och det blev gemensam middag i ladan. För underhållningen där stod en något överförfriskad duo i broder Magnus och Göran.

Det blev en del snapsvisor i lika många tonarter som personer som sjöng :-) , det bjöds även på lite allsång under kvällen.

Kvällen avslutades med den sedvanliga boulematchen mellan herrarna och damerna, vet ej resultatet i matchen då jag åkte hem efter "en halvlek", men då ledde herrarna!!

Vill även tillägga att knotten i år inte var riktigt lika illa som det brukar men den var nog så jävlig ändå!!

Söndagen tillbringade jag i båten och trollade efter "rymlingar" runt kassarna i björka, jag var inte den enda båten där, det snurrade 10-15 båtar runt och en del av dem fick man verkligen passa sig för, trollingbåtar med pulkor utan flaggor och mindre båtar som åkte lite som de själva tyckte!!

Trots det hände det inga incidenter.

Fisket gick ok, fick fyra regnbågar och tappade tre, det var lite knepigt att drilla, håva fisk och köra båten samtidigt (jag var själv i båten).

Lägger ut lite bilder senare.

Vilken fisketur !

Åkte ner till sanda för att se om jag kunde fånga några abborrar innan fotbollen skulle börja .
Gick ner till sågen där jag tidigare sommrar fått en hel del fina fiskar , ställde mig på kanten mellan "sågdammen" och sjön , gjorde iordning bottenmetet och skickade ut det utan problem.
Sedan tog jag det andra spöt och satte på en liten gummifisk och började kasta med det ...DÅ ...helt plötsligt började jag bli attackerad av ett gäng fisktärnor , kändes som jag var med i en light version av filmen fåglarna , de kom flygande en och en från olika håll och dök ner mot huvudet , skrek till ett par meter från mig och girade undan en halv meter från huvudet  . Det gick verkligen inte att fiska där då man hela tiden försökte se var de kom ifrån för håll .
Bara att packa ihop och leta sig en annan plats .
Stannade till och provade vid "fyren" men det nappase inget där heller , troligt vis lite för tidigt på sommaren .
Gick ganska snart till bilen och la in ett spö för att sen gå ned till piren vid segelklubben för att kasta några kast.
Fick en riktig "krokodil" , gädda, på en si så där 20 cm och den återsattes med varlig hand .
Då man nu hade "klarat namnet" kunde jag åka hem och titta på fotbollen.

Angående fotbollsmatchen måste jag säga att turkarna var mycket bättre än jag trodde , samtidigt som tyskarna verkade lite tagna av stundens allvar .
Mitt tips gick nästan in då tyskarna gjorde tre mål och gick vidare   ;-)
Nog borde tyskarna ha fått en straff i början på andra halvlek, lahm blev väldigt bryskt behandlad på straffområdeslinjen men domaren valde att fria .
Nu blev dock lahm match vinnare till slut med ett mycket vackert mål.

Tyskarna imponerade verkligen inte i den här matchen så jag vågar mig på ett litet tips till ;-)
Det lag som vinner imorgon vinner EM , jag tror det blir ryssarna .

EM Tips

Med tanke på det jag skrev igår så hoppas jag att gräset på min gräsmatta inte vill växa mer !!

Tänkte försöka mig på att tippa EM-semifinalerna ,trots att mina tips kanske inte är att lita på ;-)

Tyskland-Turkiet :

Det här borde tyskarna vinna ganska komfortabelt, turkarna har fullt sjå att få ihop fullt lag och kanske reservmålisen får lov att gå in och spela som utespelare i slutet av matchen.

Mitt tips blir 3-0 och de båda "polackerna" ligger bakom två mål och Ballack dundrar in en frispark !

Det tipset borde glädja "den tyskaste tysken" Holtz.

Spanien-Ryssland :

Den här matchen är på förhand väldigt öppen, men spanjorerna borde vara favoriter.

Jag tror dock att ryssarna kan överraska, de fick visserligen stryk i gruppspelet men då spelade inte Arsjavin och han har verkligen visat vilken bra fotbollsspelare han är , sen han nog Hiddink säkert ett eller annat ess i rockärmen!

Mitt tips blir 2-1 till ryssarna efter förlängning !

Ser fram emot två underhållande matcher.

Varför växer gräset ?

En man höll på att klippa gräset i sin trädgård när hans fyraårige son frågade:

- Varför växer gräset?

Mannen visste inte riktigt hur han skulle hantera frågan. Varför växer gräset?

Vad svarar man på det, tänkte han.

Han funderade några ögonblick och tänkte berätta om fotosyntesen, om solsken och syre, om samspelet i naturen och om hur det går till när gräset växer. Han insåg dock sin oförmåga att förklara på ett enkelt sätt och bestämde sig för att säga :

- Gräset växer för att det vill växa .

Hans lille son tittade då på honom med stora ögon och frågade :

- Men varför klipper du det då ?

Midsommarhelgen

Då var midsommar helgen snart av klarad, den bjöd verkligen på varierat väder , ena stunden sken solen för att i nästa ösregna .

Fredagen började med några timmar på jobbet, vi hade öppet till 13.00.

Gick hem vi 12 tiden för att göra mig klar , när jag sen skulle gå ner igen hann jag inte mer än 100 m innan himlen öppnade sig och det var bara att lägga benen på ryggen och ta sig hem igen .Farsan fick hämta mig hemma istället ! ;-)

Nu väntade majstångsresningen , vi hade redan på torsdagkväll gjort färdigt rankorna (i kamp med alla knott) , det började med en promenad från "nordibyn" med den korta rankan , färden gick utan problem till tonerna från en fiol. Väl framme vid bygdegården lindade vi på den korta rankan och till ljudet av den närliggande åskan gick själva resandet av stången utan problem.

På kvällen fick jag skjuts till Hasse, han verkade vara lite trött men när jag väl fått liv i honom så tog vi några öl och tittade på en halvlek av matchen mellan Turkiet och Kroatien , en halvlek som var väldigt intetsägande och gav inte mycket .

Vi gick istället ner för backen till Dalman der det var fest i garaget. En trevlig tillställning !

Gott om dricka och trevligt sällskap. Min bror råkade vara lite frispråkig ,efter några öl , och "råkade" hamna i vägen för ett fat med glass och jordgubbar!!

Som sagt en väldigt trevlig kväll som inte slutade förrän efter fyra på morgonen!!

Lördagen blev väldigt lugn, halva dagen spenderade jag på soffan mer eller mindre sovande :-) .

På eftermiddagen kom morsan , farsan och brorsan hit och vi grillade lite , en lugn kväll avslutades med en spännande fotbollsmatch mellan Holland och ryssland .

Avslutningsvis några ord om EM .

Mitt tips angående vilka som spelar final blev inte så lyckat nu när både Portugal och Holland nu har fått respass ut ur turneringen :-(  .

Nu borde jag kanske inte tippa mer , men jag är imponerad av vad ryssarna har visat så här långt och tror de kan fortsätta att överraska , men efter som mina tips verkar vara rena katastrofen så ...

Utkast: Då var ...

Då var EM över för svenskarna .
Ryssarna var helt klart det bättre laget och vann rättvist , svenskarna verkade inte ha den rätta viljan att vinna ,de slog nästan uteslutande långbollar mot de två anfallarna och de stackars mittfältarna fick inte många lägen att spela upp bollarna .
Svenskarna hade ett betydligt bättre spel mot spanjorerna ,men det spelet lyste med sin frånvaro .
Ingen av "våra"spelare visade något extra .

Nu hoppas jag på en final mellan Holland och Portugal , två lag med ett fantasirikt och underhållande spel .

Midsommarhelgen närmar sig , ölen är inköpta och paraplyet på plats .
Vädret verkar ganska lovande ,även om det kanske inte blir stekhett så kanske vi slipper alltför mycket regn  http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5236&l=sv .

Själv tänker jag besöka "stången" i vika som åker mot skyn kl 15.00 på midsommarafton och därefter kan det nog bli ett besök hemma hos Hasse Öhrn , finns nog en liten risk att det rinner ner en eller kanske två kalla där ;-))
Midsommardagen får bli som den blir , har inga planer än , men kom gärna med förslag !

Önskar alla besökare på min blogg en glad och trevlig Midsommar med mycket jordgubbar och en och annan kall .....

Fotbolls EM

På onsdag spelar sverige avgörande match mot ryssarna ,det kan nog bli en jämn och dramatisk uppgörelse .

Tänkte att jag skulle leka förbundskapten och ta ut en startelva :

Målvakt : Andreas Isaksson , har spelat förtroende ingivande bortsett från några enstaka ingripande i första matchen mot grekerna men han har nu blivigt varm i kläderna och är ett givet första val !

Vänster back :  Mikael Nilsson , har gjort det han ska utan att briljera men given i startelvan .
Mitt backar : Petter Hansson och Olof Mellberg , har gjort allt rätt bortsett från missen vid spaniens seger mål senast ,mellberg var i mitt tycke sveriges bästa spelare i den matchen .
Höger back : Fredrik Stoor , gjorde en bra match mot spanien och får fortsatt förtroende .

Vänster mittfält : Fredrik Ljungberg , har inte riktigt visat vad han kan men han behövs med sin rutin .
Mittfält : Daniel Andersson , har nog aldrig spelat bättre i landslaget tidigare och förtjänar att få fortsatt förtroende .
Mittfält : Anders Svensson , har spelat bra så här långt och det "räcker" med oavgjort för sverige då kan det vara bra att ha svensson på planen till att börja med .
Höger mitt : Sebastian Larsson , nu när chippen inte kan spela borde larsson få chansen .

Anfallare : Zlatan Ibrahimovic och Henrik Larsson , Henke har verkligen visat att han kan spela på en hög internationell nivå än och zlatan behövs då motståndarna verkligen har respekt för honom .Skulle inte zlatan kunna spela pga sitt knä ar hans plats vikt för Johan Elmander .

Sedan ska vi spela för att vinna matchen och inte backa hem och spela på ett oavgjort resultat , anfall är bästa försvar !!!
Mitt tips är 1-1 och en larsson har gjort mål!

Efter matchen kan vi börja ladda för EM:s största skräll när vi slår ut Holland i kvarten !!!

KÖR SÅ DET RYKER !!!!

Första inlägget

Det här blir mitt första framträdande här och jag har aldrig bloggat förr , vi får väl se hur det går men alla har vi väl varigt nybörjare ;-)  !!!

Jag får väl se vad som hamnar här , det kan nog bli en salig blandning så småning om ,men jag skulle tro det blir en hel del innebandy och annan sport, men även en heldel fiske och annat smått o gott .

Har precis sett EM-matchen mellan Turkiet och Tjeckien , vilken vändning !!! helt makalös , en match varar i MINST 90 min .
Det borde svenskarna veta efter matchen mot spanien , men så här i efterhand så kanske det inte spelar så stor roll nu efter som det "räcker" med oavgjort mot ryssarna i sista matchen ! Hoppas det går bra för de svenska hjältarna så vi kan se fram emot en kvartsfinal mot ett glödhett holland !!

I går (lördagen) genomförde ovansiljans sfk sitt första trollingkm av tre ,tur att man får räkna bort en tävling, på oresjön och skattungen . Når all fisk var invägd visade det sig att oresjön var rätt val , men om man ska se nått positivt i det hela så var vår båt bäst på skattungen (vi var ensama där)  ;-)  .
för att se resultat så kika in på    http://ovansiljanssfk.blogg.se/    .

Ett stort GRATTIS till team siljan , stefan o robin gren och christer allerhed , som vann tävlingen och även fick en  gädda på 12,3 kg och 117 cm

Välkommen till min nya blogg!