En trevlig lördag

Gårdagen gick i tävlingarnas tecken .

Roffe hämtade mig vid halv tio för en förd upp till rädsjön (grönklitt) , där hade ovansiljans sfk sin årliga avslutning med lite tävlingar, mat, prisutdelningar och fiske .
Första grenen var luftgevärsskytte och det lyckades jag bra med då jag hade högsta poängen med 24p av 30 möjliga .
Därefter blev det  pilskytte med blåsrör  och i den grenen  blåste  jag bort  mina vinstchanser  :-( . bara 20 av 50 .
Sista grenen bestod i att katsa prick med ett kastspö och ett bottensänke. Resultatet för min del blev 2av 9 .
Resultat och bilder finns på ovansiljans blogg .

Efter några hamburgare och prisutdelningar blev det regnbågsfiske . Jag fiskade inte men rolf lånade ett spö och lyckade fånga en innan vi åkte vidare.

Efter att vi hämtat jörgen styrde vi mot stackmora och "arenan"  för  att  kämpa om  Matchkampstiteln  i fem olika  grenar  rellaterade till fiske .
Tre grenar är stående , kast med feeder , "mäskning" på tretton meter med träklot och slangbällsskytte.
Två nya grenar för i år var kast med keepnet och blyning av flöten .

Efter en hård kamp stog peter som slutsegrare . GRATTIS !!

Mer bilder och och resultat finns på liljas blogg .

Kvällen avslutades i bowlinghallen med ett km i bowling där roffe tillslut stog som slutsegrare . Själv spelade jag inte så bra ,tyvärr, då jag hade inför sista rutan chansen att vinna ,missade jag spärren och slutade på en tredje plats . Vet int

e vad det beror på men jag får väl skylla på de öl som redan intagits ;-)
Hela resultatlistan hittar ni på liljas blogg .

GRATTIS ROFFE !!!

Kvällen avslutades med en god middag i hallen .

dax att byta wobbler

kolla in den du !!!      http://www.youtube.com/watch?v=0wTwSmUPNEc

Veckan som gått

Har legat på latsidan med bloggandet senaste veckan .

I måndags startade bowlingträningen för säsongen, efter att inte spelat på mer än tre månader måste jag säga att det gick ganska bra . För första gången var det en tränare på träningen och han kom med lite tips under kvällen och vi får väl se om det ger resultat längre fram. Han ska komma fler gånger under säsongen och det ska bli kul att se om det blir bättre .
Efter två timmars tränande spelade jag säsongens första fyra serier, det gick väl ok med ett snitt på strax över 150 p , med en bästa serie på 178 p . Men jag hoppas dock höja snittet under vintern !!!!

På torsdagen hade FK Match förevisning av internationellt mete i lillån . Jag och håkan visade upp och förklarade hur det går till för ett gäng elever från älvdalens naturbruksgymnasium . Efter en genomgång och lite testande av olika fiskemetoder blev det en liten tävling där fisket var sådär , men det blev jämmna vikter och ingen blev utan fisk . De verkade iallafall nöjda när de återvände mot älvdalen .

I dag har jag varigt i siljansfors på skogensdag och visat upp trollingbåten och lite andra fiskemetoder med hjälp av roffe , john och jan . Dagen var lyckad och jan delade ut lappar till våran tipspromenad till alla som paserade , tror inta att det var många som inte blev "haffade".
Tyckte att det inte var lika mycket folk i år som förra året .Vädret visade sig från sin bästa sida och solen gassade hela dagen .

En liten reflektion från det nu avslutade OS .
Finns det någonting som framkallar mer äkta känslor än idrott ?
Det spelar ingen roll om man har lyckats eller misslyckats ,känslorna finns där.När man har kämpat och lyckats ,kanske mot förmodan , med det man tränat inför och kämpat för i flera år och "betalat" med  blod, svett och tårar , verkligen visar hur lycklig och glad man är har iallafall jag svårt att inte få en tår i ögat .  ;-)
Lika jobbigt är det när man ser någon som misslyckas och är helt otröstliga och tårarna bara rinner , då är det svårt att inte tycka synd om de personerna.
I idrotten är balansgången mellan att lyckas eller misslyckas väldigt liten och det finns ingen känsla som slår den känslan man har efter det man lyckas med det man  kanske inte riktigt trodde att man skulle klara av .
Sedan spelar det kanske inte så stor roll om det är i ett OS,SM eller KM eller vad det nu är för tävling man ställer upp i .

De största vinnarna är ,i mina ögon, de som kämpat och kämpat i det tysta och inte får de stora rubrikerna för att sedan kanske göra sitt livs lopp i skymundan och inte få någon uppmärksamhet och beröm för det !!!

En helg på siljan

Orkade inte skriva nått igår .

Nu har siljansmästerskapet i trolling avgjorts och vi lyckades inte försvara vår titel , om det nu var någon som trodde att vi skulle klara det .
Årets mästare blev Team Siljan som bestog av Stefan Gren , Robin Gren och Christer Allerhed .
För resultat och vikter gå in på Ovansiljans blogg .

Vi började tävlingen med att dra till björka på lördagenmorgonen och lade i våra wobblers, det var runt 15 cm stora och vi hoppades med det "slippa" regnbågarna då de inte räknades i tävlingen .
Efter några vändor nedanför "kassarna"  fick vi en hyfsad gädda  på 3.4 kg  ,  sedan blev det ganska  trögt  men  innan vi åkte  vidare  fick vi en regnbåge på ca  3.5 kg  på en 15 cm  nils master .
Färden  fortsatte  ner  mot  limåviken  men det  gav inget . Vi  plockade  upp  grejerna  och  drog  till  vattholmsskären  väl  där  fick  vi  en  fisk  nästan  direkt  ,men  det  var  en  liten regnbåge . Det  blev  dagens  sista  fisk  och  vi  hamnade  på  6:e  plats  endast  80  gram  efter  gråben&hjulben  .

Söndagmorgonen började ganska blåsigt innan start  och vi bestämde oss för att åka upp mot åmåsäng .
Vi hann inte ens lägga i alla spön innan första fisken låg i påsen , det var en liten abborre men vi hade iallafall spräckt nollan !
Även första gäddan kom innan vi kört en timme och det känndes redan bättre än dagen innan . Innan vi bestämde oss att åka över till färnäslandet fick vi ytterligare en gädda. På den sidan fick vi två till innan vi vid kvart över två fick ett dubbelhugg ,jag lyckades inte bägra den gädda som jag hade på mitt spö men roffe lyckades dra upp en på nästan 4.4 kg ,troligt vis var den jag tappade aningen mindre , men det känndes inte så kul att tappa en fisk under tävlingen . Nu visade det sig att vi var 5 kg efter nästa lag och det hade troligtvis inte räckt till med den ändå men men .....
Vi lyckades passera gråben&hjulben då vi vägde in 12.08 kg och de vägde in 10.71 kg ;-)
Segrarna Siljan vägde in 23.49kg på lördagen och 14.38 kg andra dagen ,totalt 37.87 och vi hade 15.48 kg efter två dagars fiske och vi slutade på  5:e  plats .

Siljansmästerskapet

På lördag börjar siljansmästerskapet i trolling. Jag och roffe är "titelförsvarare" då vi lyckades vinna efter en riktigt lyckad andra dag .Men om man ser på hur det gått i årets tävlingar hittils så är vi nog inte ens nära att vara favoriter i årets tävling , men men , alla börjar på noll så vi har chansen trots allt .

Jag har dock en underlig känsla inför helgen , efter som jag är tävlingsledare så bör jag ha koll på det mesta och just nu känns det som jag har allt under kontroll och allt är klart , man går bara nu och väntar på vad som kan gå snett (vilken optimist man är) !!
Det enda orosmolnet just nu är vädret ,det verkar bli fint på lördagen och betydligt sämmre på söndagen ,det är dock inte mycket man kan göra åt det så vi får väl hoppas på det bästa !!

Kommer en rapport under lördagkvällen om allt går som det ska !!

På måndag börjar en ny bowling säsong då träningarna drar igång :-) .
Det ska bli väldigt kul och vi får se om takterna sitter i efter sommaren .

En hel helgs fiske

Då var det dax att skriva lite igen , har legat lite på latsidan när det gäller skrivandet nu .

I lördags var jag med på FK Match KM , har inte varigt med på dessa på några år så det var väl på tiden !
Det var två deltävlingar inplanerade i oreälven och lottningen till den första sträckan var kl 8.00 .
Fick en plats ganska långt uppströms vilket visade sig vara fel ände på sträckan då de högsta vikterna kom upp nerströms.
Det tog ganska lång tid innan jag fick den första fisken och det blev inte många fiskar för mig på den första sträckan .
Det hela slutade med en åttonde och sista plats.

Mellan tävlingarna blev det snabblunch , den bestod av kokta med bröd :-)

Andra tävlingen hamnade jag på en kantplats nerströms , det började lovande då jag inte ens hann ut med TP spöt innan jag fick första fisken . Visserligen ingen stor fisk men nollan var spräckt . Det nappade ganska ofta men det var inga stora fiskar, men på kantplatsen uppströms nappade det desto bättre då segraren satt där . jag slutade på en 6:e plats och totalt på km:et blev det en 7:e plats . Resultaten hittar ni på kenneth liljas blogg .

På söndagen genomförde ovansiljan sitt dragroddskm med start vid vikabadplats . Tyvärr blev det bara tre lag med , vet inte vad det beror på att det inte kom fler till start och vi fär väl se om det är någon ide att förtsätta med detta km i framtiden .
Jag och rolf bildade ett lag och vårat fiske var väldigt trögt , det tog mer än 5 timmar innan vi lyckades få en liten gädda , som vid invägningen skulle visa sig väga 1330 gr och det räckte till en hedrande tredje plats ;-)
tvåa blev göte och weine som hade hela 1450 gr , och segrare blev jörgen och laxen med 3100 gr . GRATTIS !!

Ser nu fram emot helgens trollingtävling i nusnäs , där vi fiskar två dagar och räknar sammanlagda vikten  för båda dagarna .
Jag och rolf bildar ett hett team då vi är regerande siljansmästare efter vår  vinst från förra året !!
Vi har kanske inte rosat marknaden på de tävlingar vi fiskat hittils men någon gång måste det ju släppa och förhoppningsvis blir det till helgen .

Lag DM Internationellt mete

Idag har lag DM i internationellt mete gått av stapeln i oreälv (orsa) .
Jag fick en förfrågan av roffe i förra veckan och jag tackade ja .
Då var det klart med alla fyra i laget , men ett återbud gjorde att det var ovisst in i det sista om vi skulle få ihop ett lag .Det ordnade sig på fredagen då  börje  jernberg ställde upp med kort varsel.

Fredagkvällen tillbringades nere i källaren för att försöka hitta alla prylar , plocka fram mäsk och kolla att jag har det jag behöver för ett fiskepass.
På lördagmorgon packade jag bilen med alla spön, hinkar,mäsk och allt annat som jag tagit fram .
Kom till orsa kvart i tio och träffade alla andra fiskare som samlats där, vi var sex lar med fyra i varje lag.Anmälan var fram till tio och vi var redan anmälda när jag kom. Började att blanda mitt mäsk med vatten , det gick ganska fort och jag var klar efter ca tjugo minuter.
Lottningen började strax före elva , roffe drog våran lott och vi hamnade på pegg nr 1 på A,B och C sektionen börje på A ,jag på B och roffe på C . Göte drog sin lott på D sektionen och han drog pegg nr 6 .
Sen var det bara att inta sin plats och börja iordningställa allt .
Plockade upp Take a Part spöt med två toppar, med längden 11,5 m , ett 7 m spö och ett bottenmete. Fick lov att låna en rulle av rolf då jag glömmt att kolla linan på min rulle . sedan skulle mitt keepnet ner i ån och parasollet skulle på plats, dock inte för att skydda mot solen ;-) .
Fem minuter i ett började vi mäska, jag la i 6-7 bollar på TP och 8-9  mindre bollar på bottenmetet .  Kl  ett  började vi fiska .
Det var ganska segt fiske och och jag provade först med TP innan jag testade bottenmetet , inget verkade fungera .
efter en halv timme lyckades jag fånga en abborre med TP , en riktig baddare.
Fisket fortsatte därefter som det hade börjat , dvs inte ett liv .
Regnet började komma strax efter vi började fiska , ett stilla och fint regn som ibland okade i styrka.
Jag vet inte vilket som var sämst  , vädret eller fisket , tror det var ganska lika .
När sedan Kl närmade sig fem och tävlingets slut hade abborren i mitt keepnet inte fått något sällskap .
Efter invägningen visade det sig att abborren vägde 120 gr och det blev en femte plats på sektionen .
Sektion B var för dagen den sämsta och peter lindh vann den på 2760 gr medan tvåan endast hade 440 gr , det var trots allt ganska jämt på sektionen bortsett från peter .
Efter invägningen var det bara att skyffla in alla våta saket i bilen , märkte på slutet av tävlingen att parasollet läckte i  toppen och det doppade ner på ryggen ;-(
När vi sammlades  igen visade det sig att  vi inte hade med medaljstriden alls att göra . Älvkroken vann före FK Match lag 1 med mats lilja ,peter lindh, kenneth lilja och jörgen storm .
Vi slutade på en femte plats totalt  .resultaten finns på kenneth liljas blogg !!!
Efter en långdag där fisket var lika dåligt som vädret ska det bli skönt att krypa ner mellan lakanen och sova !!