Några bilder från dagen

Här kommer några bilder från dagens övningar !!

Ring åkning

Har tillbringat eftermiddagen på saxvikens vatten.
Innebandyskolans elever och några ledare har åkt ring efter båten i ett ganska vackert väder .
Det började inte så kul då en av tjejjerna skar sig under fötterna på något vasst ,troligen glas , det slutade dock ganska bra enligt rapporter . Men jag fattar mig inte på folk som tar med sig och kastar glas på en badstrand där det brukar vara mycket folk ,både stora och små. Sånt borde vara straffbart !!!
Nåväl når vi började åka gick allt bra , många fick sig ett ofrivilligt dopp när de inte lyckades stanna kvar i ringen , men alla skrattade och hade roligt . En liten missräkning från min sida var att jag inte lyckades få ur Lina och Linnea ur ringarna men förhoppningsvis får jag en ny chans nästa vecka .
Efter lite tankning började vi (jag och kameratjejjen emelie)  dra killarna .
De lyckades inte heller så bra med att bli kvar i ringarna , många men inte alla hamnade i plurret.
Trots alla dopp var alla glada och helskinnade när vi var klara .
Ska se om jag  får tag på några bilder  att lädda in ,annars kan ni kika på innebandyskolans sida , den finns på kaismoras hemsida.

Vilken helg !!!

Nu är en låååååång helg snart över .

Det började på lördagmorgon med att jag hämtade en släpvagn på OKQ8 för att sedan möta upp micko vid Unihoc arena och lasta det som vi behövde för våran hamburgerförsäljning under Hela Mora surrar.
Försäljningen gick ganska bra och vi hade även fått glass som vi delade ut .
Tjejjerna jobbade på bra trots att det var väldigt varmt och bullret från båtarna var bitvis väldigt hög .
Dagen flöt på utan några konstigheter . Efter som det var väldigt varmt så var efterfrågan på vatten stor och jag fick lov att hämta mer på willys . Vid sjusnåret kom göran och roger ner till kajen och hjälpte till med nedplockningen av "kiosken" .
Sedan bar det av till hallen med vagnen för nattförvaring.
Blev sedan kvar där längre än planerat  (som vanligt) , drack lite kaffe och snackade lite skit med hasse och de andra där nere .
Kom hem vid tiosnåret och åt lite för att sedan ta en snabb dusch och ner i säng för att vara utvilad för söndagens trollingtävling. Det gick inte riktigt som jag tänkt , kom inte isäng för än efter elva och då luktade det bränt gummi i hela huset eftersom några roade sig med att bränna däck i korsningen utan för mig .

När sedan klockan ringde vid 06.00 på söndagmorgonen var nan inte allt för pigg eftersom det varigt väldigt varmt och det var väldigt svårt att sova .
Jag började med att sätta på kaffebryggaren och ordnade med några mackor till matsäcken , fyllde en vattenflaska och packade sedan allt in i bilen för att ta mig mer till sanda .
Kom ner strax efter halv sju och jag var först där , la i båten och satte dit masten och kom på att kaffetermosen stod hemma på bänken .
När sedan janne och christer kom ner till hamnen hoppade jag in i bilen och äkte hem för att hämta kaffet !!
När jag kom tillbaka ner så hade det börjat komma en del båtar , vi blev tillslut 10  st båtar och det  var dubbelt så många som jag trodde det skulle bli.
Efter ett kort "kaptensmöte" där vi gick igenom reglerna för dagen, hoppade alla i båtarna och kl 08.00 drog jag på min motor för fullt och tävlingen var igång .
Alla drog iväg ut på siljan , ståbis gjorde en u-sväng kort efter starten och det skulle visa sig vara helt rätt att starta vid siljanssågen.
Vi började strax innan rattholmen och även team vikaviken började där .
Tempmätaren på ekolodet visade 23 grader och det är väl inte helt optimal temp för att trolla , men skam den som ger sig .
Efter ett par timmar och inget napp började vi fundera på hur vi skulle gjöra för att få napp. Fick en rapport från en kompis som kom från björka ,att regnbågarna nappade där även idag , han åkte iland med full kylväska för att börja rensa fisk .
Pratade med ett par team på mobilen och fick reda på att fisket var väldigt segt .
Fram på formiddagen började det dyka upp en hel del båtar på sjön och man fick vara på allerten så man inte fick ovälkommet besök i fiskegrejjerna.
Dagen gick och fisken lyste med sin frånvaro, däremot började det blixtra och mullra en bit bort. Halv tre tog vi upp wobblerna och kunde konstatera att vi inte lyckades i den här deltävlingen heller  :-(  .
Vid invägningen visade det sig att vi inte var det enda laget som blev utan fisk i "baljan" ,två lag till blev utan fisk , ett av dessa lag fick dock användning för "baljan" ! Ett litet tips till det teamet , ta med lite papper i båten nästa gång så slipper ni förstöra era kläder ;-)
Vinnare i dagens tävling blev Team Orsa Fiskecenter med 11.6 Kg .
Hela resultatlistan finns att tillgå på klubbens blogg :  http://ovansiljanssfk.blogg.se/
Det finns även en länk på höger sidan på bloggen .
Vi lyckades med konststycket att bli klar med invägning och prisutdelning innan regnet och åskan slog till med full kraft .

Vinnande Team Orsa Fiskecenter             Team Holen

Kom hem stax efter halv fyra och hann precis kasta på presseningen på båten innan det värsta regnet började.
Där efter hoppade jag in i bilen och åkte ner till kajen för att hjälpa till att ta reda på hamburgarförsäljningen , när jag kom dit stog det tre personer inne i släpvagnen och två st som hade fullt sjå att hålla i tältet so det inte skulle fara iväg eller rasa ihop av regnet .
Vi blev lite blöta innan vi fått in allt i vagnen med det gick förvånandsvärt bra trots allt .
Vi åkte sedan ner till hallen och plockade reda på allt när det regnat klart .

Nu ska jag gå och fixa till morgondagens matdosa för att sedan krypa ner i sänghalmen .

Trolling km på söndag

Trolling km på söndag . Tävlingen startar vid båthamnen i sanda ,tävlingstid 8-15 , vill någon ha gädda går det bra att komma ner till 15.00 och ta försig efter invägningen . Jag och roffe bildar ett mycket starkt team, som efter första km:et ligger lite knöligt till efter ett litet felbeslut , vi valde fel sjö ;-) .
Nu är det en ny tävling och nya förutsättningar ,det verkat bli ganska varmt och soligt på söndag så det blir till att ladda upp med en hel del vatten .
Vet inte riktigt hur vi ska lägga upp dagen men det kan nog bli lite djupriggsfiske med tanke på vädret .
Vi får väl se vad som händer , ska försöka lämna en rapport på söndagkvällen .

Har lovat att ställa upp på lag-DM i internationellt mete i orsa i början på augusti , återkommer om det längre fram .

På lördag är det Hela Mora surrar , KAISMORA ska sälja hamburgare och korv där och jag har fått den stora äran att vara ansvarig på lördagen , det kan nog bli en hel del jobb men det ska bli roligt tror jag . Det är damlaget som ska stå där och sälja så mitt  jobb blir att se till att skaer och ting flyter på och att det finns saker att sälja . Det verkar bli väldigt varmt så det kan nog gå åt en hel del läsk. Hoppas det blir mycket folk och att försäljningen blir lysande .

Landskamp i Färnäs

Precis hemkommen från Färnäs IP och landskampen mellan USA och Norge U23 Damer.
Matchen var inte allt för spännande då USA var lite större och starkare i de flesta närkamperna.USA tog ledningen efter ca en kvart in i första halvlek och skapade en del halvchanser där utöver , medan Norge hade några enstaka kontringar. Det blev lite mer Norge i andra men det kändes aldrig riktigt farligt framför USA:s målvakt och när sedan USA gjorde sitt andra mål så var matchen avgjord. USA bytte ,oförklarligt, målvakt när det var en kvart kvar av matchen och norskorna flyttade upp spelet lite högre i banan på slutet och lyckades skapa några farliga chanser dock utan att sätta bollen i mål.
USA vann matchen med 2-0 och det resultatet speglar matchen ganska bra och det var i mitt tycke helt rättvist !!

En trevlig eftermiddag blev det iallafall på Färnäs IP , regnet höll sig på avstånd bortsett för några enstaka droppar som ramlade ner , åskan hördes på avstånd men den var nog aldrig riktigt nära.
Mig veterligen var det den första landskampen som spelats i Färnäs , den andra kommer att spelas på måndag !!
Då spelar även Färnäs herrlag sin "cupfinal" mot kvarnsveden kl 19.00 , hoppas de kan skrälla och ta sig vidare .

Yran

Igår onsdag debuterade jag som "knappförsäljare" på yran.
Jag och peter skulle gå tillsammans, peter fick ta hand om kassaväskan och själv förärades jag med en två meter lång skylt . Klockan 18.00 skulle musikanterna  "erövra"  gatorna i orsa , och då kom de första regndropparna .
Det regnet var inte så farligt och försvann ganska fort, och då började försäljningen ta lite fart , men säg den lycka som varar, efter en halvtimme kom nästa regnväder och det var värre och gatorna tömdes på en del folk som antingen hittade ett tillfälligt skydd eller åkte där ifrån. Vid sjutiden började det avta och vi började gå runt och sälja knappar igen.
Det gick lite trögt men vi sålde några knappar till och från. Det blet lite bättre fart när rälsbussen från mora anlände och det kom lite "nytt" folk .
Regnet slutade sedan att falla och solen visade sig igen, då började det bli lite mer folk efter gatorna igen och försäljningen tog fart. Såg en hel del bekanta personer, men de var inte allt fös sugna på att handla av oss.
"kändisar" från musikvärlden såg jag inte så mycket av , om det beror på mig eller att det inte var några där ska jag låta vara osagt !
Jag såg iallafall mer "innebandytjejjer" där än jag gjort på sommarträningarna , så jag tror att nästa sommar kör vi varje onsdag i orsa !!!
Vi avslutade våran försäljning runt halv tio.
Glada musikanter med en hel del publik

Robban och Peter pratar försäljningstaktik !!

Rälsbussen på väg hem till mora

Lite av varje

Mora marknad är nu över för den här gången. Årets resultat var något sämre än året innan , men det får anses som OK .
Vädret hjälpte inte direkt att öka försäljningen, minst en regnskur per dag är inte direkt det man önskar sig när man säljer träslöjd .
På lördagen kokm det ett åskväder men vi klarade oss ganska bra med tanke på att det varigt betydligt värre runt omkring oss, i vika slog blixten ner och det kom även en hel del hagel,även i vikarbyn kom det en ordentlig hagelskur.
Lite synd att det inte kommer fler personer från moratrakten på marknaden, tror att mer än hälften av besökarna var turister , för att marknaden ska kunna utökas och få ett större utbud måste moraborna visa att de vill att marknaden ska fortsätta !
Det kommer aldrig bli lika stor som rättviksmarknad men om de "knallar" som kommer hit tycker det är en bra marknad och värd att komma tillbaka till så sprids det och fler vill komma hit , så se till att marknaden även i fortsättningen blir kvar.

Ryssamästerskapet i mete avgjordes i helgen och årets tävling vanns av Thomas Böhlin (turistklassen) med mellan 8-9 Kg, var inte med själv så jag vet inte exakt vad han fick.Fisket var ,enligt raporter,ganska segt och vikterna var inte så höga.
I år vägde de in brax till full vikt igen vilket kansek gör att vikterna nästa år kommer att öka .
Hoppas man kan vara med nästa år , nu var det samtidigt som marknaden och jag fick lov att jobba.

Det var även trollingtävling i malung i helgen. Team vikaviken blev tvåa knappt slagen med ca ett halvkilo , de hade strax över 20 kg , har inte pratat med de själva så jag har inta mer uppgifter .

Nu ska jag gå till magnus för att min andra bror är där ,så jag ska och hälsa på lille oscar (min brorson) .

Imorrn ska jag till osra och sälja yraknappar så kom och köp knappar av mig då !!!!!!

Första marknadsdagen

Då var första marknadsdagen till ända. Som vanligt var det en hel del turister idag , och som på alla marknader finns det skrikande och grinande ungar ,skällande hundar och en hel del trevliga kunder .
Försäljningen är var väl inget som man hoppar högt över men det kanske blir bättre imorrn.
Vädret var väldigt varierande , det kom lite regn på förmiddagen för att sedan över gå till en solig och varm sommardag för att sedan avsluta dagen med ett regnväder som heter duga . Med andra ord var det omväxlande väder . Nu hoppas jag att det blir lite mer av sol och inget regn imorgon . :-)

Vi ses på marknaden !!

Mora marknad

Nu är allt packat och klart inför mora marknad som börjar imorgon, som vanligt blir det jag och morsan som ska ner till parken och sköta rulliansen, det lär bli en hel del kaffe när väl alla varor är upplockade .

Annars händer det inte så mycket nu , men kom gärna till orsayran och köp yranknappar av mig på onsdag, bowlingklubben säljer dessa under yrorna.

Fick ett trevligt telefonsamtal från nusnäs i kväll , jag fick ett positivt svar angående lånet av hamnen där i samband med vår trollingtävling som vi tänkte ha där 16-17 augusti ,kika in på, http://ovansiljanssfk.blogg.se/ , för mer info .
Vi har även km i sijlan med start i sanda den 27 juli. Borde nog ta en tur och testa lite innan dess .

Miljöpolitik ??

Det är en hel del snack om miljöskatter och dylikt nu , politikerna vill sänka skatten på miljöbilar (som till en viss del orsakar högre matpriser i u-länderna) och pratar om utsläppsrätter , att vi ska åka minder bil , högre bensinpriser mm.

Vad händer när alla kineserna får råd att köpa bil  ? Jag tror inte att våra bilutsläpp gör varken till eller ifrån , men visst kan vi dra ned på bilåkandet men då är nog den största orsaken inte miljön utan den egna plånboken !!

Det skulle vara interssant att få veta hur många politiker, som är i almedalen,  som åkt kollektivt dit . Min gissning är att de flesta har åkt flyg och det verkar väldigt miljövänligt ;-) .
Likadant under Tällbergforum , en hel del högt uppsatta personer som samlas i tällberg och diskuterar .
Frågan är hur många åkte tåg dit ? Det finns ju en på och avstignings plats i tällberg . Låter väldigt miljövänligt , men de flesta har nog egen bil/flyg skulle jag tro !!

Fiskets dag ...

Fiskets dag igår.
Det kom väl inte lika mycket folk som förra året men jag tror att de som tagit sig ner till lillån hade en trevlig stund där. Detta trots att det kom lite regn vid halv tio tiden.
Jag och Peter hade hand om den station som visade mete med toppknuten lina och mäskbollsskjutning med slangbella.Det gick åt en hel del mäsk och att skjuta slangbella var väldigt populärt ,speciellt bland de något yngre .
PÅ Kenneths station visade han hur det gick till att fiska med ett matchmete(flötesmete med rullspö) , han lyckades fånga några braxar på andra sidan trots att han hela tiden var mer eller mindre omgiven av nyfikna och frågvisa personer,aven en del "trashtalk" fick han stå ut med.   :-)
Ståbis var där och visade upp sin trollingbåt,det visades fiskar i ett akvarium,man fick testa att paddla med en kajak, tipspromenad och en hel del annat. Således en hel del att titta på eller prova på , så var du inte dit i år så var uppmärksam och kom dit nästa år !!!

En tråkig och regnig söndag går nu mot sitt slut , har iallafall lyckats tomma diskhon nu och matdosan e nästan klar .
Har att se fram emot en jäktig vecka på jobbet , vi her en del beställningar att göra och sen ska vi packa till mora marknad som går av stapeln nästa helg (fredag-söndag) . Inför marknaderna brukar dessutom farsan bli på dåligt humör och väldigt lättretad och det gör väl inte den här veckan trevligare direkt .

Har i dag tagit det tråkiga beslutet att ställa in sommarträningen för tjejjerna pga bristande intresse , men eftersom det inte har varigt speciellt många på träningarna så var det ett ganska lätt beslut .

"Motgångar brukar avslöja snillet, medgångar dölja det ."

I onsdags ...

I onsdags blev det en hel del båtåkande för min del.

Jag åkte ner till sanda och la i båten vid kvart i tio ,hade bestämt med cassi att vi skulle träffas kl 10.00 vid tingsnäsbadet,
själva iläggandet gick utan problem och jag åkte glad i hågen in till saxviken.
Såg inte en kotte någonstans, tittade på klockan som visade 9.55 , ringde cassi och undrade var de var någonstans och fick till svar att de hade ändrat tiden och han var precis på väg att ringa mig (suck) .
Bara att åka iland och dra upp båten igen.
Tog en sväng förbi jobbet och jobbade några timmar innan jag drog hem och käkade lite innan det var dax och göra ett nytt försök att "bada" konfirmanderna.
Åkte för andra gången ner och la i båten och tog sikte på tingsnäs.
Nu var de på plats, vi fäste ringarna och började köra. Körde lite försiktigt i början av åken för att mot slutet börja leta efter lite fler vågor att åka över :-) . När alla hade åkt var det inte många som INTE fått bada .Efter några timmar hade alla åkt och jag kunde återvända till jobbet .

När jag kom till jobbet fick jag veta att en gotlänska ringt , som jag lovat att följa med ut och trolla regnbåge med , hade hört av sig så det var bara att ladda båten med fiskegrejerna och åter dra ut på det blå.
Vi la i båten och tog sikte på fiskodlingen i björka, jag ,gotlänskan och hennes systerdotter (tror jag) .
Efter en båtfärd på ca 25 min var vi på plats och började lägga i wobblerna , det tog inte alltför lång tid innan vi fick det första nappet som efter lite vevande resulterade i att den första regnbågen låg i lådan .
Under första en och enhalv timmen nappade det ganska bra och vi fick 4 st .
Hon skulle ha fisk till ett bröllop lite senare i sommar .
Innan kvällen var över hade dom fått veva i en del fisk och var ganska nöjda , vi fick 7 regnbågar , 1 id och 1 abborre !
Kom hem igen vid elvasnåret på kvällen och sen var det bara att börja filea fiskarna, det gick ganska fort (trots alla myggor) och snatr hade de 7,5 kg regnbågs fileer att ta med och tillaga för bröllopet !!

Nu ska jag börja ladda inför morgondagens jobb i orsa under "Fiskets dag"  som är mellan 10 och 15  . Hoppas bara att vi har vädergudarna på vår sida .

Trollingbilder

Några bilder från fiskodlingen i samband med trolling :

Bilder

Testar att lägga in några bilder från majstångsresningen i fulåberg :